استخبارات طالبان دو خبرنگار را در کابل بازداشت کرد

در دوران حکومت طالبان در افغانستان، سانسور و اختناق شدیدی بر رسانه‌های افغانستان و خبرنگاران تحمیل شده است

احمد جواد رسولی سمت راست و عبدالحق حمیدی سمت چپ - AFC

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان دو خبرنگار خبرگزاری «گردش اطلاعات»، احمدجواد رسولی و عبدالحق حمیدی را احضار و بازداشت کرده‌اند.

این مرکز طی بیانیه‌ای از رژیم طالبان خواسته است که این دو خبرنگار را بی‌درنگ آزاد کنند: «مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی از بازداشت احمد جواد رسولی و عبدالحق حمیدی، از اداره استخبارات می‌خواهد آنان را هر چه زودتر و بدون قید‌و‌شرط آزاد کند.» 

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: «یکی از اعضای خانواده حمیدی گفته که روز چهارشنبه ۲۷ جدی (دی‌ماه) از یک  شماره ناشناس به عبدالحق زنگ زده‌‌اند و از او خواسته‌اند  که روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح همراه با جواد رسولی به استخبارات بیاید. وقتی آن‌ها به استخبارات می‌روند، بازداشت می‌شوند و تحت بازجویی قرار می‌گیرند.»  

در این بیانیه ذکر شده است که عبدالحق حمیدی با نیروهای استخبارات طالبان به خانه‌اش مراجعه می‌کند تا تلفن خود را بگیرد و به همسرش می‌گوید که به‌دلیل کار خبرنگاری استخبارات طالبان از آن‌ها بازجویی می‌کنند.  

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: «این خبرنگاران در حالی بازداشت می‌شوند که مطابق قانون رسانه‌های همگانی، شکایات از خبرنگاران و رسانه‌ها باید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری شود، اما این کمیسیون در عمل به حاشیه رفته است و اداره استخبارات با بازداشت خودسرانه خبرنگاران، یک فضای ترس و وحشت به وجود آورده است.» 

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که نیروهای استخبارات طالبان بازداشت و تحقیق ازخبرنگاران را تایید و رد نمی‌کنند و سخنگوی رژیم طالبان و وزارت اطلاعات و فرهنگ این رژیم هم در مورد بازداشت این دو خبرنگار اظهار‌نظری نکرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری «گردش اطلاعات» تیر‌ماه سال جاری در کابل راه‌اندازی شد و احمدجواد رسولی، صاحب امتیاز و عبدالحق حمیدی، مدیر مسئول این خبرگزاری‌ است.  

مرکز خبرنگاران افغانستان با استناد به قانون رسانه‌های همگانی گفته است که خبرنگاران باید در انجام کارهای حرفه‌ای خود آزاد باشند و مسئولان نباید در کار آن‌ها محدودیت ایجاد کنند یا آن‌ها را بازداشت و تهدید کنند.  

در دوران حکومت طالبان سانسور و اختناق شدیدی بر رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان تحمیل شده است. به ‌دستور طالبان، خبرنگاران از ارائه اطلاعات درباره بسیاری از رویدادها منع شده‌اند و به بسیاری از اطلاعات لازم برای تهیه گزارش‌های موثق دسترسی ندارند. شمار زیادی از اهالی رسانه از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری دیگر هم در جست‌وجوی راه‌های خروج از  کشورند.  

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد در افغانستان از دستاوردهای مهم حکومت پیشین و حامیان غربی آن بود. اما با روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱، اختناق و سرکوب بر رسانه‌های افغانستان حاکم شد. طالبان بارها خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه را بازخواست و زندانی کرده‌اند.